Karate – vechtkunst en vechtsportCustom-header

De karatetraining bestaat in grote lijnen uit het oefenen van basistechnieken en combinaties, vaste en vrije partneroefeningen, sparren (het sportieve tweegevecht) en kata (vaststaande, vaak eeuwenoude reeksen technieken tegen een aantal denkbeeldige tegenstanders). Soms leef je je lekker uit op een stootkussen, soms slijp je geconcentreerd aan je technieken.

Sommige vrouwen komen gewoon lekker sporten bij een gezellige vereniging, anderen vallen voor de rijke Oosterse tradities of vinden een weg van persoonlijke groei. Door het beoefenen van karate ontwikkel je jezelf lichamelijk en geestelijk. Je krijgt een betere coördinatie en conditie en meer lenigheid, snelheid en kracht. Maar je ontwikkelt ook je concentratievermogen, zelfvertrouwen, opmerkzaamheid, zelfkennis en zelfbeheersing.

Zelfverdediging – weerbaarheid en effectieve technieken

Ook praktische zelfverdediging maakt deel uit van de reguliere training. Hierbij leer je met bedreigende situaties om te gaan door te werken aan o.a. je uitstraling en stemgebruik. Daarnaast maak je je realistische technieken eigen om jezelf uit grepen te bevrijden, een aanvaller onder controle te krijgen of uit te schakelen.

Modern Arnis

Modern Arnis is een stokvechtstijl uit de Filipijnen. Je leert basis stok technieken  spectaculair uitziende oefeningen met één of twee stokken, met of zonder partner, maar is ook praktische zelfverdediging tegen straataanvallen met een wapen. Je werkt aan je coördinatie, snelheid en het efficiënt gebruiken van je lijf om een sterkere aanvaller te ontwapenen.